Tuesday 9 August 2011

ni bulan ramadhan kot...please lah

petang tadi aku pergi menonton wayang...agak pelik sebab ini bulan puasa dan aku pula pergi menonton..aku tengok cerita Wu Xia...cerita cina la ye...masa aku masuk dlm wayang, aku tgk tak ramai org pon..maybe sebab cerita cina kn (agak racist di sini)...tempat duduk aku barisan kedua dari belakang..bermaksud belakang aku ada orang lain la kan...ok...belakang aku ada pasangan melayu...biasalah...selang beberapa tempat dari kedudukan mereka ada seorang lelaki melayu, dan ynag kebiasaan nya adalahislam, sedang makan dan minum dengan jaya nya...beberapa kali aku toleh untuk memberi rasa tidak senang kepada beliau, tapi tak di endahkan...dan aku juga baru tersedar yang pasangan melayu belakang aku tadi adalah kawan lahanat ni...sdang bergelak2 seolah-olah menyokong perbuatan makan di dalam wayang ketika PUASA...si lahanat ni pulak sengaja duduk sebelah pasangan cina tua dan makan dengan selamba nya...aku yang tak ada kena mengena dengan lahanat ni rasa malu dengan perbuatan si lahanat ni...pelik aku...sedangkan orang lain berlumba2 untuk beramal ibadat di bulan mulia ini, ada juga yang tak malu untuk mengingkari suruhan Tuhan...aku bukan nya baik sangat, tapi aku cuba untuk menjadi orang yang lebih baik...sekiranya tak mahu berpuasa, hormatilah orang lain yang sedang berpuasa...bukannya aku keliur tengok lahanat tu makan, cuma rasa jengkel dengan senyum sinis yang di berikan ketika aku melihat gelagat dia makan...selesai cerita, maka kami semua pun keluar..ketika berjalan keluar, aku terdengar mereka bertiga berkata "cerita ni tak best pon, tah pape"..aku yang rasa cerita ni best terus rasa bengang sebab memang lah kau rasa cerita ni tak best, sebab ko tgh sebok makan kt belakang..camne kau nk faham..ish...bodoh lah..aku sebagai orang melayu malu nk mengaku aku melayu sebab orang2 cina yang tengok cerita tu semua pandang sinis kt lahanat tu, tapi dia tak malu pon...aku pulak yang malu bagi pihak dia...kata lah apa pon...kata lah aku ni nk bersangka buruk, tapi realiti nya memang perangai dia buruk...kurang pahala puasa aku tadi sebab membenci lahanat tu...Ramadhan sebulan je...setahun sekali pulak tu...orang India pun puasa lebih dari sebulan...diorang sanggup je...diorang makan sekali sehari je kot...kita ni 2 kali, sahur n berbuka....Tuhan nk bagi kita pahala lebih, kita mintak dosa lebih...astagfirullahalazim....

No comments:

Post a Comment